Foto's

    CBF weer in opspraak

    CBF meer en meer onder vuur

    De minder goede berichten over het CBF nemen de laatste tijd flink toe. Dat zien we bijvoorbeeld hier en hier. Ook in haar briefwisselingen naar onze stichting toe waren zij niet uit op de populariteitsprijs.

    Vandaag blijkt wederom in het nieuws dat het CBF het niet gemakkelijk heeft. Het NCDO heeft besloten dat zij kleinschalige particuliere organisaties financieel willen ondersteunen bij het verkrijgen van een keurmerk. Ondanks dat wij hadden gehoopt dat het CBF zelf met dit initiatief naar voren zou komen is dit natuurlijk een welkome verassing.

    Het CBF roept al enkele jaren dat zij bezig zijn met een initiatief voor kleinere organisaties, maar het wordt steeds duidelijker dat dit op erg veel weerstand stuit bij de grote organisaties.
    “CBF is van oudsher een club die belangen behartigt van de grote spelers in de sector. Er is daar veel weerstand tegen een keurmerk voor kleine organisaties” meldt Bart Hartman van de Goede Doelen Test.

    Irene Mol van stichting Pequeno trekt uit haar onderzoeken ook de conclusie dat grote organisaties in Nederland in het CBF vooral een manier vinden om hun marktaandeel te handhaven. Dat zou betekenen dat het CBF op veel fronten haar doel mist.
    In plaats van en organisatie te zijn met een keurmerk dat vertrouwd kan worden en van hoge waarde wordt gezien, is het een dure instantie geworden die grote organisaties een bepaalde uitstraling geeft en er tevens voor zorgt dat veel belangrijke deuren voor kleine en vaak veel efficiëntere en meer effectieve organisaties gesloten blijven.

    Wij kunnen ons niet voorstellen dat men dit voor ogen heeft. Ondanks dat het tegen het zere been mocht zijn van de grote stichtingen en goede doelen zou het CBF haar maatschappelijke verantwoording moeten nemen en haar keurmerk(en) toegankelijker moeten maken voor iedereen.

    Dit is naast het feit dat we het ook niet helemaal eens kunnen zijn met de criteria die het CBF heeft. Zo zouden burgers er veel meer gebaat bij zijn om de effectiviteit van goede doelen helder te maken dan slechts wat regels zoals de bekende regel dat een CBF aangesloten stichting niet meer dan 25% van hun inkomsten aan marketing mag uitgeven. Deze regel sluit bijvoorbeeld niet uit dat dezelfde organisaties misschien wel enorme kosten hebben aan personeel en andere zaken welke onzichtbaarder zijn voor burgers.

    Dit en meer is o.a. de reden geweest dat het KGD in het leven werd geroepen, het Keurmerk Goede Doelen. Dit keurmerk werd geïnitieerd door dhr. Hartman en VFI, de Vereniging Fondsenwervende Instellingen.

    Betekent dit dat er nu een keurmerken strijd aan het uitbreken is? Misschien. Wat ons betreft is dat niet nodig, maar als dit tot uiteindelijke gevolg heeft dat het CBF haar verantwoording op een andere wijze gaat invullen, dan is Stichting SALEK hier uiteraard ook niet op tegen. Wordt vervolgd…

    Reacties zijn niet mogelijk.